Hverdagen på varmeværket: Alex sætter forbrugeren først

2. november 2023

Hverdagen på varmeværket: Alex sætter forbrugeren først

Velkommen til fjernvarmeværket, hvor vi holder tandhjulene i gang for at sørge for varme til lokalsamfundet. Men hvem er de mennesker, der arbejder bag kulisserne? I en række portrætter kigger vi ind i hverdagen hos Hedensted Fjernvarme.

Du vil blive klogere på medarbejdernes daglige opgaver, interesser og privatliv. Vi vil også dele nogle af de særegne evner, som gør hver enkelt vigtig for værket. Vi håber, at du har lyst til at lære vores team at kende og måske få et smil på læben. Her møder du fjerde menneske i rækken, nemlig vores erfarne driftsassistent Alex Møller Terkelsen.

 


Hvem er du?

Jeg hedder Alex, er 56 år og kom til værket i 2004. Jeg bor sammen med min dejlige kone i Horsens og med et skønt naturområde lige uden for døren. Det passer perfekt til os, fordi vi holder meget af at være i det fri. Sammen har vi 3 børn og 3 børnebørn.

Hvad laver du på arbejde?

Jeg står for den daglige vedligeholdelse og planlægning af driften på ledningsnettet. Min primære opgave er at være tilsynsførende på renoveringsprojekter og små anlægsopgaver, lave GPS-opmålinger, ledningsregistrering samt rekvirering af entreprenører og svejsere. Mine meget varierende ansvarsområder betyder, at jeg kan følge processerne fra start til færdigt projekt, samtidig med at jeg bliver mødt af mange forskellige udfordringer. Det kan jeg godt lide.

Hvorfor Hedensted Fjernvarme?

Fordi jeg kan gøre en ekstra god indsats for forbrugerne. Alt, hvad jeg arbejder med her, gør jeg for at lave sikker varme, grøn varme og billigere varme. Jeg sørger for, at forbrugerne, og dem som arbejder på ledningsnettet, får en god og retfærdig behandling. Jeg har altid haft med mennesker at gøre, og det er lige mig.

Hvor var du før værket?

Jeg er uddannet VVS-montør og har mange års erfaring som VVS-montør-svejser. Jeg var også certificeret til TIG/Autogen-svejser. Min første tid på værket brugte jeg på at svejse ude i marken, og det har givet mig en god fornemmelse for, hvad der kan lade sig gøre – og ikke kan. Jeg gør en dyd ud af at være åben for at gøre tingene anderledes.

Vil du tage os med på en opgave?

Ja da! Jeg var på mit første renoveringsprojekt, lige inden vi skulle afbryde arbejdet på grund af ferie. Men så kom der en alarm på vandtab. Vi måtte udskyde vores ferie og endte med at lede i 3 dage. Det viste sig, at der var brud på stikledningen ved det hus, vi afsluttede renoveringen ved. Siden da har jeg haft rigtig mange oplevelser med at finde vandtab på ledningsnettet, og det er en ny erfaring hver gang.

---

Hey! Vidste du…?

Siden 2004 er ledningsnettet blevet udvidet med 46 kilometer hovedledninger og 27 kilometer stikledninger. Det har kunnet lade sig gøre blandt andet takket være et godt samarbejde med dygtige gravefolk og svejsere.