Derfor udskifter vi løbende jeres målere

29. januar 2021

Derfor udskifter vi løbende jeres målere

Hvorfor skal min måler udskiftes? Og hvordan foregår det helt præcist, når Hedensted Fjernvarme aflæser dit forbrug? Vi gør dig klogere på din varmemåler her.

Hvis du har fået et lille kort gennem brevsprækken eller i din postkasse fra vores målerassistent Claus Vandel, så er det højst sandsynlig fordi, at det er blevet tid til at få udskiftet din måler.

Som så mange andre ting har varmemåleren hjemme hos dig nemlig en udløbsdato. Der bliver lavet løbende kontroller, men efter 8 år er det som regel tid til, at batteriet skal skiftes. Når der er gået 16 år, er det blevet tid til en helt ny måler i husstanden. Det kræver, at du er hjemme til at lukke Claus ind.Det tager kun en times tid at få fikset, hvis måleren er let tilgængelig i huset. Nogle gange kan det godt tage lidt mere, hvis der er en gammel stophane, som kan sætte sig fast.

Når opgaven er færdig, står du tilbage med en spritny måler uden spindelvæv og malerklatter. Der er dog nogle ting, der kan være godt at have for øje, så udskiftningen sker så problemfrit som muligt.

”Hvis du skal renovere dit hus, er det en god idé at være opmærksom på, at måleren er frit tilgængelig. Ellers kan du risikere at skulle brække en skabslåge op i dit bryggers, når jeg skal ud at skifte måleren. Det er heldigvis sjældent, det sker, men det er jo forbrugeren, det går ud over, fortæller Claus Vandel.

Udskiftningen er speedet op
Tidligere var målerassistenten ansat på freelancebasis. Men sidste år ansatte Hedensted Fjernvarme Claus for at sætte mere effektivt ind på måleudskiftningen. Den nyeste model af målere indeholder et såkaldt mbuskort, der kan aflæses fra Hedensted Fjernvarmes kontor. Det betyder, at der ikke skal en mand ud at køre i området for at aflæse målerne.

”Den daglige drift har første prioritet hos os. Derfor er det vigtigt, at målerne er up to date. Det har vi fået speedet op på nu, så der snart kun er den nyeste model af målere tilbage i Hedensted by,” siger Claus Vandel.

Han oplever dog, at det kan være en udfordring at få fat i folk, når måleren skal udskiftes. Det kan der nogle gange gå hele dage med. Derfor har han en venlig opfordring.

”Når du ser mit kort i brevsprækken, så kontakt mig meget gerne inden for et par dage, så vi kan lave en aftale. På den måde sparer jeg tid og undgår at skulle ud og aflevere et kort ad flere omgange,” lyder det fra Claus.

Problemer kan opdages fra værket
En ting er at udskifte målerne, en anden er aflæsningen. Det er kontorassistent Susanne Poulsen, der den 1. hver måned sørger for at fjernaflæse de varmemålere, der har mbuskort fra værket. Det primære formål er selvfølgelig at registrere fjernvarmebrugernes forbrug, men Susanne kan også se, hvis noget er galt. Hvis der for eksempel en måned ikke er registreret noget forbrug på en af målerne, kan det skyldes brud på et rør i huset.

”Fra værket kan jeg holde øje med, om noget ser forkert ud, og så sender jeg Claus ud for at undersøge, hvad der er galt, så vi kan få problemet løst. Det er heldigvis sjældent, den slags sker. Vi har nok to til tre episoder om året,” fortæller Susanne Poulsen.