Hverdagen på varmeværket: Casper er stemmen i telefonen

7. september 2023

Hverdagen på varmeværket: Casper er stemmen i telefonen

Velkommen til varmeværket, hvor vi holder tandhjulene i gang for at sørge for varme til lokalsamfundet. Men hvem er de mennesker, der arbejder bag kulisserne? I en række portrætter giver vi et kig ind i livet på værket.

Du vil blive klogere på medarbejdernes daglige opgaver, interesser og privatliv. Vi vil også dele nogle af de særegne evner, som gør hver enkelt vigtig for Hedensted Fjernvarme. Vi håber, at du har lyst til at lære vores dedikerede team at kende og måske endda få et smil på læben. Forrige måned lærte du værkets driftsansvarlige bedre at kende, og næste menneske, du skal møde, er driftsassistent Casper Toftum Nielsen.

 

Hvem er du?

Mit navn er Casper, jeg er en 40-årig mand bosat i Vejle med min kæreste og vores søn på 1,5 år. Jeg er en ivrig motorcyklist, og når vejret tillader det, nyder jeg at køre til og fra arbejde på min grå Triumph fra 2017 med 130 HK. Jeg elsker følelsen af frihed, når jeg accelererer, og jeg har endda haft fornøjelsen af at køre på den i Alperne. Jeg vil gerne bruge mere tid på motorcyklen i fremtiden, men lige nu går meget af min fritid med at renovere vores hus.

Hvor var du før værket?

Jeg er tidligere sergent i Forsvaret, og den erfaring har givet mig en stærk arbejdsmoral. Jeg er meget pligtopfyldende og kan ikke lade tingene ligge, hvis der er brug for mig. Jeg kan have en rodet bil eller et rodet skrivebord, men jeg kan ikke tåle løse ender. Alt skal være i orden, og arbejdet skal være ordentligt udført.

Forud for min tid på varmeværket har jeg mange års erfaring som VVS-energimontør og har samlet et hav af certifikater inden for bl.a. fjernvarme, solvarme og biobrændsel. Jeg har selv haft mine hænder begravet i det praktiske arbejde, så jeg har en god fornemmelse for, hvad der er muligt, og hvordan man bedst griber tingene an. Men når man har med mennesker at gøre, er der mange gode erfaringer, og jeg er altid åben for at ændre tilgang, hvis det kan forbedre processen.

 

Hvordan ser din arbejdsdag ud?

Min dag er opdelt i to: en del på værket, hvor jeg sikrer, at driften fungerer optimalt, og en del ude hos forbrugerne for at sørge for, at vi leverer, hvad de har brug for. En stor del af mit job handler om at håndtere overgangen fra gas. Jeg er den daglige kontakt for de boliger, der skal konvertere, og jeg er bindeleddet mellem entreprenører, smede, VVS-folk og forbrugere i løbet af denne proces. Jeg er den, de møder ved deres dørtrin. Derudover fører jeg tilsyn med arbejdet og udfører kontrol for at sikre, at alt gøres korrekt.

Som det første, når min arbejdsdag starter klokken 07:30, åbner jeg computeren for at se, om der er et for stort forbrug. Altså om der løber for meget fjernvarme igennem forbrugernes målere, i forhold til hvad de faktisk får ud af det. Det kan være et tegn på en lækage eller fejl på deres anlæg. Så drikker jeg den første kop kaffe, åbner mine e-mails og begynder at besvare opkald. Jeg kan nemt bruge 3-4 timer om dagen på telefonen, både med leverandører og forbrugere. Meget af min tid bruger jeg på at pleje vores forbrugere, og jeg har svært ved ikke at tage telefonen, selv når den ringer klokken 22:00.

Hvad er det bedste ved dit job?

Uforudsigeligheden. Jeg ved aldrig, hvad jeg møder ind til. Alt kan ændre sig fra det ene øjeblik til det andet, og jeg skal være i stand til hurtigt at sadle om. Jeg ser mig selv som en blæksprutte, men den rolle er nok fælles for os alle. Vi er et lille hold, som skal kunne overtage hinandens arbejdsområder. Der er ikke rigtig noget, der kan kaldes en "normal" dag, fordi uventede hændelser kan fuldstændig ændre dagen. Driftsproblemer kan opstå når som helst, og så skal vi have dem ordnet. Jeg trives heldigvis med at løse problemer, og når folk ringer med et problem, er jeg først tilfreds, når vi finder en løsning. Forbrugerne ejer værket, så det er sjovest, at de er glade for det.